سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب حقوقی

نظر

استعلام چک صیادی

چک صیادی، همان چک معمولی می باشد، ولی قابلیت استعلام گرفتن دارد و می‌توان از سابقه آن آگاه شد. این استعلام از راه سامانه ساد 24 انجام می گردد و هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت. ولی در صورتی که استعلام از سامانه پیامکی بانک مرکزی اخذ شود، هزینه ی آن 350  تومان خواهد بود.

مزیت چک صیادی

مهم‌ترین مزیت چک صیادی در واقع همان گرفتن استعلام و اطلاع از خوش حسابی صادرکننده چک از راه سامانه ساد 24 است. این مسئله سبب می‌شود که حداقل از سرنوشت چک تا حدودی اطلاع یابیم که در صورتی که صادرکننده چک در رابطه با موشوع بازپرداخت وجه چک‌ها، قبلا مشکلی داشته، تصمیم مقتضی را با توجه به شرایط بگیریم.

در گذشته به اشخاص به راحتی دسته‌چک داده می‌شد، ولی امروزه یکی از مزایای چک صیادی این است که دسته‌چک به اشخاص فاقد صلاحیت داده نمی‌شود. از سویی در جایی‌که نکات امنیتی چک صیادی مطرح می باشد، امکان جعل این چک‌ها برای جاعلان وجود ندارد و این یکی از مزایای چک صیادی محسوب می شود.

از دیگر مزایای چک‌های صیادی این است که به کاهش آمار چک‌های برگشتی می توان اشاره نمود. و نیز ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه با ارتباط متقاضی با سامانه صیاد با توجه به رویه‌ای جدید تغییر پیدا کرده ‌است.

با این حال شعبه و عوامل انسانی، فرایند اعتبارسنجی، صدور و استفاده از چک کاملاً مکانیزه شده و امکان اینکه صدور دسته‌چک براساس روابط شعبه و مشتریان شکل بگیرد دیگر وجود نخواهد داشت. زیرا سامانه صیاد یعنی سیستم یکپارچه صدور چک بوجود آمده است.

این نوع چک ها ویژگی امنیتی دارند و سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته چاپ‌شده که قابل‌لمس می باشند.

طرحی مخفی در برگه چک صیادی وجود دارد که به سادگی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص می باشد.

استعلام چک صیادی

جهت اخذ استعلام چک های صیادی می توانید کد شانزده رقمی که در چک درج گردیده را به صورت *1*1به سامانه پیامکی به شماره 701701 ارسال کنید تا از وضعیت اعتبار چک از لحاظ تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی اطلاع یابید.

با ارسال پیامک به این سامانه برای شما پاسخی ارسال خواهد شد که در آن رتبه چک را که با رنگ نشان می دهد به شما اعلام می دارد که در صورتی که وضعیت چک را سفید اعلام نمود یعنی صادرکننده چک، چک برگشتی ندارد و یا رفع سؤ شده است.

ولی در صورتی که وضعیت چک زرد بود یعنی این که صادر کننده چک یک فقره چک برگشتی یا حداکثر پنج میلیون تومان تعهد برگشتی دارد. اگر وضعیت چک نارنجی باشد، یعنی این که صادر کننده چک دو تا چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ بیست میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

چنانچه استعلام گرفتید و وضعیت چک قهوه ای بود، بدین معناست که صادرکننده چک پنج تا ده فقره چک برگشتی و یا حداکثر تا پنجاه میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

و در نهایت چنانچه وضعیت چک قرمز بود یعنی صادر کننده چک بیش از ده فقره چک برگشتی و یا بیش از پنجاه میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

روش دریافت دسته چک صیادی

شخص متقاضی دریافت دسته‌چک جدید با مراجعه به شعبه، درخواست صدور دسته‌چک را ثبت اولیه می کند. در صورت تأیید از طرف رئیس شعبه، درخواست وی جهت استعلام به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال خواهد شد. در صورتی که شخص متقاضی دسته‌چک جدید ازنظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست وی از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک برای شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌چک جدید صادر می شود.